VALSE BLIKKEN

(Als de klok van Rome slaat)
13 oktober – 5 november 2017

Kunsthandel Kruis-Weg 68
2011LE Haarlem
www.kruis-weg68.com

samengesteld door gastcurator Paul van der Steen, met:


Bandirah, Christina Martins, Harma Heikens, Jan M. Verburg, Jill March, Justin Wijers, Merel Barends, Nina Maissowadze, Paul van der Steen, Suzanne van Soest, Tamara Muller

Lust en onlust, wellust en onrust.. dat zijn de thema’s die Paul van der Steen al jaren boeien in zijn vrije tekenwerk. Voor wie zijn solo-tentoonstelling Tuin der Onlusten in januari in Kunsthandel Kruis-Weg68 gezien heeft zal dat geen nieuws zijn.

De kunsthandel nodigde hem uit om in de aanloop van en voor de Kunstlijn-Haarlem 2017 een groepstentoonstelling te organiseren.

‘Valse blikken’ (afgeleide van het Kunstlijn-thema Zichtbaarheid) omvat het werk van kunstenaars die de thema’s Lust en Onlust omarmen.

Dit is dan ook de samenhang in deze tentoonstelling: werken van 7 vrouwelijke en 4 mannelijke kunstenaars – het merendeel tekenwerk, waarbij op verhalende wijze menselijke wellust en onlust worden getoond. De onrust van de mens wordt aanbeden of berouwd, de wellustigheid, het seksuele genoegen en ongenoegen gevierd. Dit in alle toonaarden van mild tot rauw, van klassiek tot pornografisch.

Op vrijdag 13 oktober a.s. zal om 16.00 uur  de opening plaatsvinden van de tentoonstelling

Een introductiewoord zal worden uitgesproken door Bert Sliggers, oud-conservator van Teylers Museum, Haarlem.
Paul van der Steen, gastcurator van deze tentoonstelling, zal daarna de kunstenaars kort voorstellen.

De volgende kunstenaars verlenen hun medewerking:

-Jan M. Verburg ( Deventer), tekenaar die een eindeloze collage (10 m. lang, 3 m. hoog!) van duistere flarden uit zijn favoriete romans toont, waarbij bijvoorbeeld passages van Edgar Allan Poe naast die van Jan Arends figureren.

-Justin Wijers (Rotterdam), tekenaar, toont verstilde kleurige portretten van slachtoffers van geweld, dodelijk getroffen op straat liggend.. Door aan de oorspronkelijke foto, waar je je ogen liever van afwendde, een zacht-poëtische draai te geven, aanschouw je het menselijk leed mogelijk wat minder ongemakkelijk tot diep in de kern.

-Suzanne van Soest (Den Haag) schildert in collage-stijl wellustig gedekte tafels met veel eters, waarbij je je kunt afvragen wat het sociale aspect van de bijeenkomst is.. Komen de tafelgenoten wel nader tot elkaar?

-Jill March (Haarlem) toont Sketches of Motherhood, een serie van 9 aquarellen waarin zij rouwt om de vermeende teloorgang van schoonheid van haar lichaam na de bevalling van haar eerste kind.

-Bandirah (Haarlem), cartoonist, verbeeldt ronduit vunzige grappen, waarbij met name het lelijke in de mens naar voren wordt gehaald.

-Tamara Muller (Breda) toont wellustige tekeningen van meisjes, jeugdige replica’s van haar zelfportret, zoals zij dat al jaren in grote olieverfschilderijen doet, waarbij de meisjes-vingertjes in monden en in broekjes zitten.

-Merel Barends (Amsterdam) toont rauwe tekeningen en prints van extreme BDSM-fantasieën, gebonden vrouwenlichamen met beestenhoofden, en een kat die seppuku (in 5 stappen) pleegt.

-Harma Heikens (Groningen), beeldhouwster met een grote belangstelling voor Underground pop-culture, zal een kinderlijke, mondloze pop tonen die je beter niet onder haar jurkje kunt kijken, want kleine meisjes worden groot.

-Cristina Martins (Den Haag), tekenares, toont collage-achtige portretten van foto’s uit haar nabijheid of uit de geschiedenis nagetekend, die zij in halve of hele duisternis laat verdwalen.

-Nina Maissouradze (Rotterdam) toont in tekeningen en prints de naakte mens, in een sfeer van helder onbevangen, mild-spottende erotiek.

-Paul van der Steen (Overveen) tekent tuinen van onlust: mensen in banale naaktheid en in vunzige pornografie.

-Een tweetal stiekeme tekeningen van sm-fantasie uit de eerste helft van de xxste eeuw (collectie Bert Sliggers, Haarlem).

Bert Sliggers zal tevens een woordje spreken bij de opening van de tentoonstelling.